The Voice en de vertrouwenspersoon

De schok van de onthullingen van The Voice dendert nog na. Ajax is nu aan de beurt. Wat er gebeurt is bij The Voice is niet uniek. Ook in jouw bedrijf kunnen opdringerige collega’s of klanten de grenzen van jouw mensen overschrijden. Het verpest de sfeer en leidt tot verzuim of vertrekkende collega’s. Daar zit jij niet op te wachten!

Hoe voorkom jij dat jouw bedrijf aan de beurt is? Lees hier over de Vertrouwenspersoon en/of download de Wegwijzer Ongewenst Gedrag.

Wettelijke plicht
De Arbeidsinspectie geeft aan: “Bedrijven zijn volgens de Arbowet verplicht om hun werknemers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting. Zij moeten hiervoor een beleid opstellen en ook daadwerkelijk uitvoeren. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon kan een belangrijk onderdeel van dit beleid zijn.”

Een collega als vertrouwenspersoon benoemen?
Natuurlijk kun jij iemand uit jouw bedrijf aanwijzen als vertrouwenspersoon. Immers deze collega kent het bedrijf en de bedrijfscultuur. Het nadeel kan zijn dat deze interne vertrouwenspersoon nog moet worden opgeleid. Of door sommige collega’s gezien wordt als “partijdig”. Daarnaast moet deze interne vertrouwenspersoon voldoende kwaliteiten hebben. Zoals voldoende levenservaring, toegankelijk, empathisch en goed kunnen luisteren. Hij / zij moet ook het vertrouwen hebben van de mensen in jouw bedrijf.

Let op: het is niet aan te bevelen om als werkgever zelf op te treden als vertrouwenspersoon. Dat kan leiden tot rolconflicten. Immers jij bent ook degene die de orders uitdeelt, arbeidscontracten verlengt en de salarissen betaalt. In deze positie is het lastig om als neutraal en onafhankelijk gezien te worden of te zijn.

Een externe vertrouwenspersoon
Overweeg een externe vertrouwenspersoon met ervaring en kennis. Als buitenstaander staat deze vertrouwenspersoon letterlijk op afstand. Zodat objectiviteit beter geborgd is. De externe vertrouwenspersoon moet gemakkelijk te benaderen zijn. Verstrek daarom de contactgegevens van de vertrouwenspersoon aan elke werknemer. Bijvoorbeeld door opname in het personeelsreglement.

EVI 360 biedt ervaren en gecertificeerde mediators als vertrouwenspersoon aan. Op een laagdrempelige wijze en tegen één vaste vergoeding per jaar. Zodat jouw werknemers onbeperkt en anoniem gebruik kunnen maken. En als dat nodig is, word jij op het juiste moment betrokken. Klik hier voor meer informatie 

Wegwijzer Ongewenst Gedrag
Wil je weten hoe je in jouw bedrijf “beleid” maakt. Download dan de Wegwijzer Ongewenst Gedrag. Zodat iedereen weet hoe jouw bedrijf omgaat met pesten, discriminatie en seksuele intimidatie. Klik hier voor de wegwijzer. Deze wegwijzer is opgesteld door TNO in opdracht van de overheid. 

De 1000e scan gerealiseerd!

In december feliciteerden we jou met je (gratis) EVI 360-basispakket. Onderdeel van dit pakket is de EVI 360 Test die jou helpt om het beste uit jouw personeel te halen. Deze scan is al meer dan 1100 keer ingevuld! Een treffende reactie van één van onze relaties Bertus Jan Epema, directeur bij Buku in Groningen:

“De EVI 360 Test heeft mij als MKB’er echt op scherp gezet. Na het invullen van de test kreeg ik ineens toegang tot verbeterpunten, achtergronden, handige documenten en gerichte adviezen. Als eerste actie heb ik de Checklist van het wettelijke Basiscontract Arbodienstverlening gebruikt en ben daarmee in de slag gegaan met de arbodienst. Vooral ook om afspraken te maken hoe wij in deze moeilijke en bijzondere tijden samen ziekteverzuim kunnen voorkomen.”

Heb jij de EVI 360 test nog niet gedaan? Of ben je nieuwsgierig naar alle handige documenten en formats; Doe de test.

P&O Checklist beschikbaar

Aan onze documentenbibliotheek hebben wij naast de Wegwijzer Ongewenst gedrag (zie hiervoor) ook de P&O Checklist toegevoegd. De P&O Checklist helpt jou om in één keer de verbeterpunten te zien voor de basis van jouw personele zaken. Daar worden jij en jouw mensen beter van en voorkom je gedoe.

Per onderwerp stelt de checklist jouw vragen. Bijvoorbeeld over het werven van personeel. Of over het waarderen en belonen van jouw mensen etc. Het is een perfect hulpmiddel om de inrichting van jouw personele organisatie vorm te geven. Of enkel in te zoomen op een thema dat op dit moment voor jouw bedrijf actueel is.

Wil je naar aanleiding van de P&O Checklist ondersteuning voor een bepaald thema? Dan helpt onze P&O Adviseur je graag verder. Klik hier voor meer informatie. 

Maandelijks vullen wij onze bibliotheek aan met nieuwe en handige documenten. Op dit moment omvat onze bibliotheek de volgende bestanden:

P&O
P&O Scan (checklist)
Hoe stel ik een goede vacaturebeschrijving op (wegwijzer)
Hoe stel ik een goede functiebeschrijving op (checklist)
Hoe voer ik een sollicitatiegesprek (wegwijzer)

Preventie
Ben ik verplicht om een RI&E te hebben (beslisboom)
Ben ik verplicht om mijn RI&E te laten toetsen (beslisboom)
Wat zijn de taken van mijn preventiemedewerker (checklist)
Wegwijzer ongewenst gedrag (wegwijzer)

Verzuim
Wat mag ik vragen aan een zieke werknemer (checklist)
Voorbeeld van een verzuimprotocol (Word document)
Waar moet mijn contract met de arbodienst aan voldoen (checklist)

Als je nog geen toegang tot de bibliotheek hebt, maak dan de EVI 360 test en registreer je volledig; Doe de test.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *